For more information see Association INEDITS – Online
MIRC will be participating in HMD 2020 virtually by presenting 3 different themed compilations of Home Movies on 10th, 17th and 24th of October.
For more information see Association INEDITS – Online
For a complete list of ‘e-nedits” meetings see Association INEDITS – Online
MoMA ‘Virtual Views: Home Movies‘
ACSN is co-organising the ‘Amateur cinema and social networks of screen culture’ panel for the 8th annual BAFTSS Conference – “Rethinking Screen Cultures” – to be held at the University of St Andrews, 16-18 April 2020.
A recent research paper co-authored by Keith Johnston and Sarah Hill – ‘Making women amateur filmmakers visible: reclaiming women’s work through the film archive’ – https://ueaeprints.uea.ac.uk/id/eprint/70879/
May 23-27, 2020: the Eye International Conference will host the 12th Orphan Film Symposium, Amsterdam. More information available at https://bit.ly/2QRU1Ok and https://bit.ly/2SYqzIV
Tuer les pères : femmes derrière la caméra dans les films de famille
9 Décembre 2019
Maison de la Recherche, salle Athéna
4, rue des Irlandais Paris 5e
Programme:
9h15: Mot des organisatrices Beatriz Rodovalho et Giuseppina Sapio
9h30: Introduction de Guillaume Soulez (directeur de l’IRCAV) et Sébastien Layerle (directeur adjoint)
9h45—10h15
Roger Odin (Université Sorbonne Nouvelle): Paroles d’un père cinéaste amateur
Introduction et modération du débat par Laurence Allard (IRCAV-Université Sorbonne Nouvelle/Université de Lille)
Keynote 1, 10h15—11h
Alice Cati (Université Catholique de Milan)
Women and Genealogy: Kinship, Female Imaginary and Family Images
11h—11h15
Échange avec la salle. Modération par Giuseppina Sapio (LERASS-Université Jean Jaurès/IRCAV- Université Sorbonne Nouvelle)
Keynote 2, 11h30—12h15
Annamaria Motrescu-Mayes (Université de Cambridge)
Resisting gendering while domesticating the male gaze: British women amateur filmmakers, 1930-1960s
12h15—12h30
Échange avec la salle. Modération par Beatriz Rodovalho (IRCAV-Université Sorbonne Nouvelle)
14h—14h30
Giuseppina Sapio (LERASS-Université Jean Jaurès/IRCAV-Université Sorbonne Nouvelle)
Femmes et films de famille: assujettissement, subjectivation et profanation
14h30—15h
Susan Aasman (Université de Groningen) et Tom Slootweg (Université d’Utrecht) Resisting the Father’s Gaze and Voice: Fatherhood and Video
15h—15h30
Beatriz Rodovalho (IRCAV-Université Sorbonne Nouvelle) Films Out of the Closet : in Search of Lesbian Home Movies
15h30—15h45
Échange avec la salle. Modération par Clara Schulmann (École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris)
16h—16h30
Katharina Müller, Stefanie Zingl, Sandra Ladwig (Film Museum, Vienne) Amateurinnen. Sur la perte de contrôle comme la meilleure façon de tuer les pères
16h30—17h
Marta Alvarez (Université de Bourgogne Franche-Comté)
Questionner les représentations: réappropriations de films de famille dans le documentaire espagnol contemporain
17h—17h30
Agnès Le Courtois O’Martins et Claude Bossion (Cinémémoire) Femmes cinéastes amateur dans la collection de Cinémémoire
17h30—17h45
Échange avec la salle. Modération par Valérie Vignaux (LASLAR/Université de Caen)
17h45—18h Conclusion
20h Projection du film Un’ora sola ti vorrei (2002) en présence de la cinéaste Alina Marazzi au Cinéma « Le Lucernaire » (53 Rue Notre Dame des Champs, 75006 Paris). Débat animé par Teresa Castro (IRCAV-Université Sorbonne Nouvelle).
Info: http://www.univ-paris3.fr/tuer-les-peres-femmes-derriere-la-camera-dans-les-films-de-famille-587372.kjsp
Home Movie Day and Night: The 24-Hour Marathon (webcast): home movies selected from every time zone and compiled alongside live presentations and comments from around the world …